A Bolognai Rendszer kibeszélése
2010.03.04. 23:16
A Bolognai Rendszer minden szakon, minden karon, minden egyetemen, minden országban másként valósult meg, és más tapasztalatokat hozott.
Workshop
Most szeretnénk lehetőséget teremteni, hogy megbeszéljük egymással tapasztalatainkat. Március 9-én, kedden a CEU-n (Central European University, Bp. V. ker., Nádor utca 9.) 15:00-től 17:30-ig egy olyan workshopot tartunk, ahol külföldi és magyarországi hallgatók beszélgethetnek egymással tapasztalataikról, és arról, hogy milyen alternatívák elhetségesek, milyen is lenne az ideális egyetem.
Demó
A workshop után, este 6-kor egy kisebb demonstrációt tervezünk a Múzeum körúton, az ELTE BTK campusa előtt, hogy tiltakozzunk a Bolognai Rendszer politikai ünneplése ellen. Ezt azért tartjuk fontosnak, mert nem szép dolog, hogy a felsőoktatéással kapcsoaltos döntésekbe mindenki beleszólhat, kivéve a hallgatókat és az oktatókat. A mostani Bolognai Rendszer jubileumi találkozóra véletlenül sem hívtak hallgatókat vagy oktatókat, vajon miért? Persze biztosan találnának néhány hallgatót aki odaáll és nyal nekik, de még a látszatra sem adnak. És ez sem változtatna a tényen, hogy a magyarországi egyetemeken szembeötlő a demokrácia hiánya.
Plakát
A keddi eseményeket hirdető plakát letölthető innen.
Tök jó lenne, ha minél többen eljönnétek, hiszen annál jobb és hasznosabb lesz a workshop és a demó is. Szóval, mit is mondhatnék.... Gyere el Te is!
Szerző: bolognaciki
· 1 trackback 15 komment
Címkék: demokrácia rendszer workshop demó bolognai hallgatók
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Bologna? Ciki... 2010.03.11. 11:39:36
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
mariett89 2010.03.08. 19:18:48
Természetesen az egyetem eldugott zugában láttam meg a plakátot a holnapról,de szerencsére még időben!:)
Teljes mértékben egyetértek a kritikus véleményekkel, én annyira el vagyok keseredve az oktatás színvonala miatt, hogy a német és osztrák példán felbuzdulva magam akartam valami akciót szervezni, hogy felhívjam az illetékesek figyelmét, hogy ez így NEM MEHET TOVÁBB!!!!!!
Örülök, hogy ide találtam, mert most már tudom, hogy nem vagyok egyedül.
Kétszakos BAs hallgató vagyok,másodéves az ország egyik "nívós" egyetemének társadalomtudományi karán és elsőéves egy kisebb, egyházi fenntartású intézmény nyelvi karán.
A nyelvi szakkal semmi bajom, talán ilyesmi lehetett az 5 éves rendszer: hiába van internetes tanulmányi rendszer, az előfeltételek áthidalhatók, rengeteg érdekes tantárgy van meghirdetve, 20-40en vagyunk egy szakon, mindenki ismer mindenkit, a tanárokkal személyes kapcsolatban vagyok és szemináriumon 5-8 an vagyunk.
Na de a másik?:(
Tele reménnyel, nagyon lelkesen jöttem ide, és elég lehangolóak a tapasztalataim....Nem is tudom mivel kezdjem...... 120 an vagyunk egy szakon, ennek kb. a 2/3át nem érdekli az egész, csak melegedni járnak ide,a vizsgákra semmit sem tanulnak, ennek következtében a követelmények NEVETSÉGESEK!
A szakmai tárgyakat nem tanuljuk annyira alaposan, a sok töltelék tantárgy, ami egyáltalán nem vág a szakhoz(ráadásul utálom, és sokszor még azok a "legszivatósabbak") elveszi az időt.
szemináriumon 20-30an vagyunk, a 2/3os nem érdekli az egész arány itt is megjelenik, ennek következtében, vannak akik soha sem készülnek/végig beszélik az egész órát, ezért 1. nem tudunk megfelelően haladni 2. a tanár utál minket, vagy nem foglalkozik az egésszel, mert "úgy sem érdekli őket minek tanítsak"(gondolja), ráadásul ha készülök egy órára, akkor én érzem magam kellemetlenül, mert "kinéznek".
Többször előfordult, hogy idősebb tanárok, az első órán közölték, hogy őket nem érdekli ez a tantárgy, utálják a Bologna rendszert, csak rájuk lett kiosztva, nekik kell megtartani, képzelhetitek milyen jól teltek ezek az órák és szakmailag mennyit fejlődtem általuk...
Az internetes tanulmányi rendszer szépségeiről, a néha előforduló bakikról, vagy "ha nem férek be egy tárgyra mert úgy jött ki a lépés, csúszok egy évet"-ről nem is írok, ezt minden egyetemista ismeri szerintem.
Szabadon választható tárgyak nem indulnak, ha indulnak nincs hely, vagy ha felvettem valamit egy másik szakról ami érdekel kirak a tanár, vagy a TOn szólnak.
A nyelvi képzésről nem is beszélek, nálunk ingyenes nincs, az idegennyelven tartott órákat pedig nem vehetem fel, mert onnan is kiraknak.
Mivel híres és régi egyetem, számos külföldi kapcsolattal rendelkezik, a bolognai rendszernek egy haszna lenne: ha az első félévemet itt lejárom, és úgy gondolom tudom folytatni egy másik Eus országban, és utána azt a félévet vagy évet elismerik itt.Szép is lenne....Semmit sem ismernek el, ha Erasmus ösztöndíjra megyek, akkor olyan, mintha halasztottam volna.
Az egyetemnek az az érdeke, hogy nála járjak MAra ezért direkt olyan a BAs képzés, hogy semmit sem ér, ezért majd felvételizhetek több ezer emberrel 30-40 helyre.(de már egyre inkább úgy gondolom, hogy külföldre megyek MA képzésre).
Az egyetemen belül szervezett szakmai gyakorlatokra nem mehetek, mert "kicsi vagyok".
Ja azt kihagytam hogy NAGYON magas volt ide a ponthatár, de az állami és a költségtérítéses pontok között óriási különbség volt, ha jól emlékszem 30pont körül.
Egyszer egy egyetemi kerekasztal beszélgetésen, az egyik tanár vetette fel, hogy a bolognai rendszerben az a jó, hogy aki tényleg tehetséges és érdeklődik az a 98% nem érdeklődő mellett hamar kitűnik.Lehet, hogy ebben van valami.Ugyanitt hangzott el az is, hogy az a legnagyobb baj, hogy a tanulók száma alapján kapják az egyetemek a pénzt, tehát az áll érdekükben, hogy minél több embert felvegyenek és benntartsanak, melynek következtében vészesen zuhan a színvonal.
Egyelőre ennyi.Ennek ellenére mindkét sulit szeretem, itt is igaz, hogy az ember kialakíthatja a saját baráti körét, a saját társaságát, amit én meg is tettem, jól érzem magamat és örömmel járok be.
De sajnos előre rettegek attól, hogy mi lesz velem az életben, mennyit fog érni a diplomám, felvesznek-e MAra, mert semmilyen protekcióm nincs, és csak magamra számíthatok az érvényesülés terén.
Nagyon örülök ennek a kezdeményezésnek, remélem nem akad el, hanem valami komolyabb bontakozik ki belőle és sikerül valami javulást elérnünk!
Nagyon szívesen támogatok minden ezt támogató elképzelést/programot.
Holnap találkozunk!
Üdv
M
Ba Jin 2010.03.09. 20:00:02
Bocsánat, hogy ide kommentálok, de egyrészt összefügg ezzel a bejegyzéssel másrészt úgy gondoltam ide a legegyszerűbb. A BA képzést én sem szeretem bár ez nem a legjobb jó szó rá inkább azt mondanám, hogy kifejezetten utálom. Tönkre tette az oktatást, de nem kicsit. Mégis az egész rendszernek nem csupán ez a hibája. Azzal, hogy 3 évre rövidítették a képzési időt a tantervet összevissza dúlták a közösséget, az egységet is megbontották és pont a képzési idő rövidsége és a széttagoltság illetve amiatt, hogy rengetegen vagyunk nagyon nehéz ezt egyben tartani. Ezt én sokkalta durvábbnak tartom, mint az oktatás megölését.
Viszont ha már említed Bécset én hiszek az ilyen akciókban, ötletekben és úgy gondolom van helyük és alapjuk. Ugyanakkor csak, hogy egy másik példát említsek, amikor a diákok Spanyolországban tüntettek a Bologna ellen a rendőrök igencsak megtorolták. Arról nem is szólva, hogy Bologna kérvényt nyújtott be a rendszer átnevezését illetően.
Mivel későn értesültem a mai dologról sajnálom, hogy nem lehettem ott, de bízom benne, hogy lesz még és egyre tudatosabban, többen merjük majd mondani, hogy rossz a Bologna rendszer és építőjellegű kritikát is tudunk majd mellé tenni.
mariett89 2010.03.10. 16:54:41
legalább már ketten vagyunk:)
sajnos nekem feküdnöm kellett tegnap, úgyhogy én sem tudtam menni.
Ha valaki erre jár aki ott volt leírná mi volt?
Folytatás van kilátásban?
ui:egyik csoporttársamnak meséltem erről az egészről és jogosan hívta fel a figyelmem, hogy nem a bolognai rendszerrel van a baj, hanem a Magyarországi megvalósításával!
huncros 2010.03.11. 12:38:28
Teljesen igazad van, csak az a gond, hogy ez a regi rendszerben is igy volt. Nem a bolognai hozta be a tomegoktatast az egyetemeken, a bolcseszkarok pedig mindig is arrol voltak hiresek, hogy marha sok embert felvesznek, es 0 tudassal es tanulassal is siman vegig lehet jarni. Nem a bolognai hozta be ezeket az allapotokat.
--------------
"Többször előfordult, hogy idősebb tanárok, az első órán közölték, hogy őket nem érdekli ez a tantárgy, utálják a Bologna rendszert, csak rájuk lett kiosztva, nekik kell megtartani, képzelhetitek milyen jól teltek ezek az órák és szakmailag mennyit fejlődtem általuk..."
Ez a tanarokat minositi, nem a rendszert.
-------------------
"Az internetes tanulmányi rendszer szépségeiről, a néha előforduló bakikról, vagy "ha nem férek be egy tárgyra mert úgy jött ki a lépés, csúszok egy évet"-ről nem is írok, ezt minden egyetemista ismeri szerintem."
Szinten a helyi munkaero tehetetlensege, nem rendszer kerdese. Regi rendszerben ugyanezek megvoltak, ismerosom egesz evfolyamanak elfelejtettek orakat meghirdetni, mert azt hittek, ok mar vegeztek.
------------------
"Mivel híres és régi egyetem, számos külföldi kapcsolattal rendelkezik, a bolognai rendszernek egy haszna lenne: ha az első félévemet itt lejárom, és úgy gondolom tudom folytatni egy másik Eus országban, és utána azt a félévet vagy évet elismerik itt.Szép is lenne....Semmit sem ismernek el, ha Erasmus ösztöndíjra megyek, akkor olyan, mintha halasztottam volna."
Az Erasmus egy feleves cserediak program, ami eddig is volt, es eddig is a tanarokon mult, hogy elfogadjak-e a dolgokat. Az uj rendszernek a kulfoldi tanulas szempontjabol az a nagy elonye, hogy nem csak felevre mehetsz ki kulfoldre, hanem akar az egesz MSc-det kulfoldon csinalhatod, ha ott ugy gondolod jobban tudsz szakosodni arra, amire szeretnel.
-------------------
"Az egyetemnek az az érdeke, hogy nála járjak MAra ezért direkt olyan a BAs képzés, hogy semmit sem ér, ezért majd felvételizhetek több ezer emberrel 30-40 helyre.(de már egyre inkább úgy gondolom, hogy külföldre megyek MA képzésre)."
Az egyetemnek akkoris meglesz a kello MAsa, ha jol oktat, tehat nem erdeke kifejezetten rossz oktatast csinalnia BAn. A BAs bolcseszdiploma tenyleg nem sokat er, de itt jon a szemet kerdes: a regi rendszeres 5eves bolcseszdiploma mennyit ert? Ugyanannyira semmit! Miert? Mert mint te is irtad, tul sok embert kepeznek, es a csak mersekelten szellemi fogyatekos is elvegzi, ezert az, hogy egyike vagy a csomo bolcseszdiplomasnak, meg nem jelenti azt, hogy ez barmifele tudast is takar, hiszen alibizve is ugyanugy elvegezheto a dolog.
Az uj rendszerben vegre 3ev utan eloszor van szoras bolcseszkarokon is, es az utolso 2 evben legalabb mar talan valami elitkepzes-szeruseg is lehetseges ott.
Ha komolyan gondolod, hogy te ezzel akarsz foglalkozni, akkor inkabb lehetosegkent tekints az MA-ra, ahova bejutva meg tudod mutatni, hogy te komolyan gondolod, es olyan MA diplomat kapsz, ami mar nem minden szerencsetlennek lehet, hanem valamit mar tenni is kellett erte, valami elkotelezettseget, tudast mar garantal, ezert talan valami erteke is lehet.
Alapbol ahogy en latom, a bolcseszek nagy problemaja szimplan az, hogy a bolcsesszakok szinvonala sz*r - tul sokat vesznek fel, es nem rugjak ki az oda nem illoket, raadasul a tanarok is sokszor nem az igaziak. Ez viszont reendszerfuggetlen.
Ba Jin 2010.03.11. 13:14:27
de egyébként abban igazad van h minden hülyét felvesznek megjegyezném h ez is rendszer hiba vissza kéne hozni h az egyetem felvételiztessen szóban ott rögtön kiderülne ki hülye és ki nem
abból h kapsz egy 3 jegyű szám kódot viszonylag nehéz megállapítani h hülye vagy e vagy sem
huncros 2010.03.11. 19:54:25
Szerintem egyébként itt is - kis szakokról lévén szó - meg lehetne oldani, hogy a bolognai rendszer ne rontsa lényegében a képzést (ha más nem, mint a BME-n, ahol kijelentették, hogy nekik így 3,5 év kell, ezért náluk a BSc 3,5 éves), csak ahhoz nem úgy kellene hozzáállni, hogy a tanár első órán közli, hogy ő utálja az egész rendszert, és nem hajlandó semmit se csinálni.
Alapvetően a dologhoz józan higgadtsággal való konstruktív hozzáállást hiányolom a leginkább, amikor egyszerűen fals "érvekkel" jönnek, amik vagy az előző rendszerben is úgy voltak, vagy most sem úgy vannak, vagy szimplán csak baromságok. Már pedig a dolog ellen intézett kirohanások 99% ilyen.
-------
A második bekezdésedhez: Én a keményebb felvételiztetés helyett inkább a menet közbeni szórásra helyezném a hangsúlyt, az kevésbé baj, ha a kezdeti merítés nagyobb (lehet, hogy valaki csak egyetemen jön rá, hogy érdekli is amit tanul), de aki nem oda való, azt szórják is ki. Nálunk TTK-n is hasonló a helyzet, a ponthatárok marha alacsonyak (kevés a jelentkező), ezért könnyű bejutni, de első év végére már csak az marad, akibe érdemes is energiát fektetni. Aztán aki végigcsinálja, elmondhatja, hogy ő már eltett valamit az asztalra.
Emiatt nem feltétlenül tartom bajnak, hogy már központi felvételi van (ami megint nem kötődik igaziból a bolognaihoz), könnyebbség, hogy nem kell külön érettségizni és felvételizni mindenhova - felvételihez mondjuk az emeltet kötelezővé kéne tenni, mert jelenlegi állapotában nem sok értelme van az egésznek.
mariett89 2010.03.11. 22:09:09
Huncros!
Én is válaszolok, de nem idézlek, remélem így is érthető lesz:)
Elsőnek, egy kicsit úgy érzem, hogy lenézed azokat a képzéseket, amik „humánosok” (tényleg nem bántó szándékkal írom, de ezt érzem az írásodból.)
A saját szintjén mindenki tesz valamit a diplomájáért mindenki megdolgozik érte (!!!!!!!!!!!), azért nem annyira egyszerű elvégezni egy egyetemet, hogy a Te szavaiddal élve minden „szerencsétlennek” sikerüljön.
Teljesen igazad van abban, hogy:
- A tanárokat minősíti az hogy nincs kedvük tanítani.
- Az internetes tanulmányi rendszer nem bologna terméke, és főleg emberi mulasztás is szerepet játszik a minőségében.
- Így létezik valamilyen elit képzés, van kiemelkedési lehetőség (kérdés, hogy annak milyen a színvonala?(Sajnos azt nem tudom.)
A régi rendszert nem ismerem, a szüleim/ismerősök elbeszéléseséből nem így tudom ahogy mondtad, kevesen voltak egy szakon, nagyobb volt a követelmény, és a mostani munkahelyük, pozíciójuk magáért beszél.(bölcsész szakon is)
Külföld:
Az összes nálunk tanuló külföldinek elismerik ezt az évét, van olyan, aki itt írja a szakdolgozatát…elvileg a bolognai rendszerben azt is megtehetném, hogy kimegyek Francia országba magamtól egy félévre, más országban meg is tehetik ezt, mi nem.
Azt, hogy az egyetemnek az az érdeke, hogy MA nélkül értéktelen legyen a BA egy tanár mondta, így szó szerint…egy olyan tanár aki nagyon benne van a vezetőségi körökben, és a rendszer kidolgozásában. És az egyetemről, diákként én is teljesen egyetértek vele.
MIÉRT KÉNE KIRUGDOSNI EMBEREKET? Miért nem lehet differenciálni?Miért nem lehet a gyengébbeket felzárkóztatni?akkor a ki rugottakkal mi lesz?Ők is emberek!
Ennek következtében hamarosan a TE diplomád is értéktelen lesz, mert nem fogják tudni magasan tartani a színvonalat.
Teljesen egyetértek Veled Ba Jin, hogy nagyon kéne egy szóbeli felvételi!
Én azért írtam le a „higgadtságot nélkülöző fals érveimet”, mert azt hittem, hogy ez egy fórum, ahol a felsőoktatással kapcsolatos észrevételeinket leírhatjuk- függetlenül a bolognai rendszertől is- megosztottam Veletek, hogy mi az ami nagyon kellemetlen és amin sürgősen változtatni kéne. De úgy látom SAJNOS félre értettem valamit.
huncros 2010.03.12. 15:48:10
"Elsőnek, egy kicsit úgy érzem, hogy lenézed azokat a képzéseket, amik „humánosok” (tényleg nem bántó szándékkal írom, de ezt érzem az írásodból.)"
Reszben igaz. A bolcsesszakok nagy reszenel nagysagrendekkel kevesebbeknek tartom a kovetelmenyeket, mint a real kepzeseknel, ezert a kepzest a sajat teruleten belul gyengebbnek tartom, az elvegzeset onmagaban pedig kisebb teljesitmenynek (lehet, hogy az illeto belerakta azt az energiat, es rendelkezik azzal a felkeszultseggel, amire azt mondom, hogy ez igen, de csak abbol a tenybol, hogy elvegzett egy olyan szakot, amit ezek nelkul is lehet, ez nem derul ki). Ez nem a kepzes iranyanak (hogy human), hanem a keozes milyensegenek szol.
-------------
"A saját szintjén mindenki tesz valamit a diplomájáért mindenki megdolgozik érte (!!!!!!!!!!!), azért nem annyira egyszerű elvégezni egy egyetemet, hogy a Te szavaiddal élve minden „szerencsétlennek” sikerüljön."
Ha a sajat szintje egy minimalisan elvarhato alatt van, akkor az nem eleg. Ha az adott szakon a tovabbhaladashoz ez megis eleg, akkor az adott szak gyenge, mert minimalis munkaval es (ami rosszabb) minimalis tudassal lehet tovabbhaladni rajta. E szerint a definicio szerint pedig a BTK kepzeseinek jo resze gyenge - eleg sok BTKs baratom van, meselik milyenek a kovetelmenyek.
-----------
"A régi rendszert nem ismerem, a szüleim/ismerősök elbeszéléseséből nem így tudom ahogy mondtad, kevesen voltak egy szakon, nagyobb volt a követelmény, és a mostani munkahelyük, pozíciójuk magáért beszél.(bölcsész szakon is)"
A kerdes az, hogy mikor vegeztek az egyetemet. Szuleid eseteben gondolom mar ~2 evtizede, az ismerosok is felteszem ez a korosztaly, ha mar olyan pozicioba kerultek. A dolog az, hogy akkoriban meg nem volt ennyire felhigulva a felsooktatas, sokkal nehezebb volt bejutni, sokkal kevesebb ember tanult tovabb. A felsooktatas felhigulasa az elmult 1-2 evtized alatt ment vegbe, es mar a bolognai rendszer elott olyan szintre jutott, hogy pl. egy 10millios orszagban van 72 felsooktatasi intezmeny, es az erettsegizok majdnem fele megy tovabb valahova. Ennek megvoltak a maga nagyon sulyos kovetkezmenyei az oktatas szinvonalara, elsosorban ott, ahol a bekerules utan sem szurtek a diakokat.
Nem a bolognai hozta be a tomegoktatast az egyetemeken, az bizonyos szempontbol egzy valasz erre a jelensegre.
----------
kulfold> ismetelten, az Erasmus-os felevek elszamolasaban nem hozott ujat a rendszer. Azt az iskola donti el (vagy neha a tanar, ha olyan a targy, hogy nala kell elfogadtatni, mert pl. itthon o tanitja ezt a targyat). Ez megint nem rendszer-kerdes, hanem az, hogy az intezmenyen beluli kerdes.
----------------
"Azt, hogy az egyetemnek az az érdeke, hogy MA nélkül értéktelen legyen a BA egy tanár mondta, így szó szerint…egy olyan tanár aki nagyon benne van a vezetőségi körökben, és a rendszer kidolgozásában. És az egyetemről, diákként én is teljesen egyetértek vele."
Jozan paraszti esszel: az egyetemnek az az erdeke, hogy fel tudja tolteni az MA-s helyeit, azaz legyen eleg jelentkezo oda, mert hallgatok utan kapja a fejpenzt.
Mikor nem tudja feltolteni? Az elso kommentedben olyat irtal, hogy tobb ezer emberrel versenyezhetsz 30-40 helyert. Akkor oszinten, fennall a veszely, hogy barmit csinal az egyetem, nem jelentkeznek elegen a MA-ra? NEM. Tehat az egyetemnek mar csak emiatt sem erdeke direkt ugy tanitani, hogy a BA ne erjen semmit.
Nagyon szomoru, ha egy fontos posztot betolto tanar ilyeneket mond, de meg szornyubb, ha ezt el is hiszi - valoszinuleg sajat tehetetlenseguket probalja ezzel magyarazni, es masra haritani. Barmi is az ok, amit mond, az suletlenseg.
--------------
"MIÉRT KÉNE KIRUGDOSNI EMBEREKET? Miért nem lehet differenciálni?Miért nem lehet a gyengébbeket felzárkóztatni?akkor a ki rugottakkal mi lesz?Ők is emberek!"
A pek is ember, a komuves is ember, es neki mar szakmajuk is van. Amugy van differencialas, vannak vizsgak, amiken 1-szer 2-szer meg lehet bukni, es nincs semmi baj, max kicsit kesobb vegzel. Ellenben ha a szintet folyamatban, tobbedszeri nekifutasra se tudod hozni, akkor ez nem neked valo, es te sem vagy odavalo. Azert kell az egyetemrol kirugdosni az oda nem valokat, mert:
- teljesen feleslegesen kepezunk ennyi diplomast, ami amrha sok ablakon kidobott penz,
- a sok oda nem valo ember a kepzes szinvonalat is rontja, tehat meg az odavalok is szivnak
- a sok felesleges diplomas miatt nehez bolcsesz diplomaval elhelyezkedni, tehat emberek 5evet olnek egy olan papir megszerzesere, ami aztan semmit sem er
- mivel olyanok is megszerezhetik, akik nem rendelkeznek kello felkeszultseggel, elhivatottsaggal, ezert a diploma nem garantal semmilyen erteket, szinvonalat, tehat a diploma mar csak ezert sem fog semmit erni.
Osszefoglalva sok penzert kepezunk csomo felesleges, tobbsegeben rossz felkeszultsegu diplomast, akik miutan 5 evet elcsesztek az eletukbol, kenytelenek lesznek rajonni, hogy ezt az 5evet valoban elcsesztek, a papirjuk semmit se er. Es mindenki rosszul jart, leginkabb azok, akik komolyan tanultak es tenyleg jok, mert az o diplomajuk is ertektelen a tobbiek miatt.
Aztan, ha erdekel a szociologia peldaul, akkor bele lehetne menni, hogy mekkora frusztracio halmozodik fel ezekben az emberekben, ennek milyen ujabb karos hatasai vannak a tarsadalomra (mar boven nem csak penzugyi).
Az egyetem mar elitkepzes lenne, nem felzarkoztato iskola vagy napkozi. Mindenki azzal jar a legjobban, ha megvannaka kovetelmenyek, es ha ezt valaki lathatoan nem tudja teljesiteni, akkor neki nem kell ezt eroltetnie.
-------------
"Ennek következtében hamarosan a TE diplomád is értéktelen lesz, mert nem fogják tudni magasan tartani a színvonalat."
Na itt elvesztettem a logikad fonalat. Ha nem engedik tovabb azokat, akik nem teljesitik az eloirt szintet, es nem csak az vegzi el a kepzest, aki kellokeppen felkeszult, akkor csokken a szinvonal? Ezt indokold mar meg kerlek.
Az en diplomamat csak az tudja megszerezni, aki valoban rendelkezik egy bizonyos szintu felkeszultseggel, ellenkezo esetben nem ment volna at a vizsgakon, es emiatt idovel kibukott volna. Amig ez az allapot fennall, a diplomam nem lesz ertektelen, mert mindig is garantalni fogja, hogy a tulajdonosa igenis egy kepzett ember, aki felkeszult a ajat teruleten.
------------------
"Én azért írtam le a „higgadtságot nélkülöző fals érveimet”, mert azt hittem, hogy ez egy fórum, ahol a felsőoktatással kapcsolatos észrevételeinket leírhatjuk- függetlenül a bolognai rendszertől is- megosztottam Veletek, hogy mi az ami nagyon kellemetlen és amin sürgősen változtatni kéne. De úgy látom SAJNOS félre értettem valamit."
Ez mar csak gyenge ironizalasi kiserlet lenne. Te irtal dolgokat, en erre tetelesen leirtam, mi miert nem ugy van, ahogy irtad. Erre lehet durcizni vagy konstruktivan reagalni - mint ahogy irtad, ez egy forum, ahol a felsooktatassal, elsosorban a bolognaival kapcsolatban lehet dolgokat megvitatni. Ez akkor ram is vonatkozik, en is leirhatom az eszreveteleimet - akar a hozzaszolasodban levo hibakkal kapcsolatban is
Dontsd el, hogy mi a celod: osszegyulni olyan emberekkel, akik ugyanazt szajkozzak mint te, es akkor jol erzed veluk magad, vagy a kerdesrol beszelni, mert akkor viszont abban bennevan, hogy mas velemeny is lesz, sot az is, ha olyat irsz, ami valami miatt hibadzik, azt kijavitjak.
GreenMojito 2010.03.15. 11:54:30
indymediacall.blogspot.com/2010/03/bologna-burnt-in-budapest.html
Ba Jin 2010.03.16. 23:12:17
egyébként a bölcsészszakoknak sok a hibája és tényleg a képzés milyensége miatt ugyanakkor lehetne jó szakembereket képezni apró változtatásokkal szerintem csak ezt pont a BA képzés nem teszi lehetővé mivel a lerövidült a képzési idő hiába van MA az ilyen téren egész más dolog ráadásul szerintem ez a minor dolog is egy baromság mert lesz lényegében egy félszakod ami aztán semmire se jó esetleg bölcsész szakoknál ha nyelv az akkor talán de sokkal szakképzettebb embereket lehetne képezni ha csak a saját területükkel foglalkoznának elsősorban (aki akarja csinálhat még egy diplomát)
még akartam valamit írni csak elfelejtettem mi volt az :P
huncros 2010.03.19. 00:12:58
Alapból azzal is egyetértek, hogy a reálképzésekkel, és az olyan cuccokkal szemben, amiknél előtte is volt főiskolai képzés, tehát amiket értelmesen szét lehetett választani egy alapozóbb/gyakorlatibb és egy mélyebb elméleti képzésre (pl. alapabb/gyakorlati: rendszergazda, mélyebb elméleti: programtervező informatikus, mindkettőre szükség van, csak az előbbinek nincs szükség olyan mély elméleti képzésre), ezekkel szemben egy bölcsészszakon a képzés kettéválasztásának ilyen szempontból semmi értelme (hiszen pl. egy félig képzett esztétára semmi szükség).
Tehát itt csomó előny, ami máshol érvényesül, kiesik, és igaziból 2 marad:
- ahogy mariett89 is közvetve említette, szabadon mehetsz ki külföldre MA-zni, ami egy bizonyos szabadságot ad (ez a kisebb, emiatt szerintem nem lett volna érdemes)
- 3 év után van egy szórás, és már csak egy válogatott(abb) társaság marad, elkerülve az olyan helyzeteket, amit szintén mariett89 úgy írt le, hogy "120 an vagyunk egy szakon, ennek kb. a 2/3át nem érdekli az egész, csak melegedni járnak ide,a vizsgákra semmit sem tanulnak, ennek következtében a követelmények NEVETSÉGESEK!"
Ez utóbbit tartom én a nagy előnynek. Ennek eléréséhez nem kéne a bolognai, a bolognai egy félmegoldás itt.
Az optimális megoldás az lenne, ha szűrnék a bekerülőket, és későbbiekben is keményebb követelményeket állítanának, kiszórva, aki nem felel meg (én az utóbbira raknám inkább a hangsúlyt, te inkább az elsőre, igaziból ez most a témát tekintve részletkérdés.)
Amennyiben ez meglenne, akkor már én is minden részletében sokkal jobbnak találnám a régi rendszert bölcsészeten.
És amint valaki nem azzal jönne, hogy hozzák vissza a régi rendszert bölcsészkarra, hanem, hogy hozzák vissza a régi rendszert, és szűrjék keményen mind a felveendőket, mind a már felvetteket, akkor azt igaziból lelkesen támogatnám.
A probléma az (hogy ezt így együtt azért sehol sem hallom), hogy tartok tőle, senkinek nem lenne annyi töke, hogy egyszer csak kihirdesse, hogy ezentúl az érettségizőknek nem a fele, csak mondjuk 5öde mehet tovább felsőképzésbe, mert ennyi hely lesz csak - ebből közbotrány lenne, a diákok, a szülők és az egyetemek balhéznának, és sajnos az utóbbi évek azt mutatták, ezt nincs ember, aki bemerné vállalni.
Tehát az optimális megoldás sajna úgy néz ki kiesett, marad két igencsak kevésbé optimális:
- régi rendszerben képezzünk, de a képzés színvonalát mariett89 korábbi idézete saját tapasztalatairól annyira jól leírta, hogy ahhoz én már nem is fűzök semmit.
- az új osztott rendszerben képezünk, ami okozhat problémákat, de legalább az utolsó 2évben már csak kevesebben vannak, és ott már lehet normálisan tanítani.
Ha azt nézem, hogy potenciálisan mit lehet kihozni a kettőből, akkor az elsőből semmi többet, mint ami előtte volt. Végig 5évig egy gyenge követelményrendszer, híg társaság, ennek megfelelő képzési színvonal. A végén egy értéktelen diploma.
A másodikból én látnék esélyt kihozni ennél valamivel többet, legalábbis az számomra mindenképp kecsegtetően hangzik, hogy a képzés idejének 40%ában már szűrtebb társasággal kell foglalkozni. És mindenképp előnynek tartom, hogy papíron is megjelenik a különbség az elkötelezett bölcsész (akit mondjuk felvesznek MA-ra), és a naplopó között - nem feltétlen ilyen kristályélesen, de megjelenik egy differenciálás, ami az MA diploma értékét is növelheti.
Tehát én a lehetőségeket nézve látok némi reménysugarat a bölcsészek számára az új képzésben, a régiben nem sokat.
Hogy ezt hogy sikerült a gyakorlatba átültetni, az a következő kérdés. Nincs kétségem afelől, hogy amikor a tanár olyanokat hord össze, hogy az egyetemnek érdeke, hogy az egész sz*r legyen, akkor túl fényesen már nem igen.
És itt jön be az én fő gondom, amivel igaziból a bajom van, amikor a diákok nem a tanárt kezdik el cseszegetni, hogy ilyet meg hogy lehet egyáltalán mondani, nem a rendszer valós gyakorlati problémáit hozzák fel, hogy basszus, ezt kéne megoldani, és nem az egyetemen verik az asztalt, hogy ti még az adott rendszer keretein belül is mennyire rosszul oldottátok meg az egészet, és csináljátok meg rendesen, megmondjuk konkrétan, itt itt és itt.
Ehelyett olyan abszurdumokat szajkóznak, mint pl.
- ez az 'egyetemnek érdeke, hogy direkt sz*r legyen a képzés' (ami józan paraszti ésszel baromság),
- hogy a bolognai hozta be a tömegképzést a felsőoktatásba, bezzeg előtte (irdatlan baromság, ha ennyire nincs képben, legalább nézte volna meg előtte a statisztikákat)
- hogy ezzel csökken a bölcsészdiploma értéke, amit egy korábbi hsz-ben feljebb már leírtam, hogy ha valami, épp, hogy növeli az MA diploma értékét az osztott rendszer a régivel szemben.
- Hogy de külföldre nem is könnyebb menni, sőt, mert Erasmus... Könyörgöm, az Erasmusban semmi változást nem hozott az új rendszer, de a leánygyermek, aki (amúgy sokak között, csak azok nem pont itt írták) ezt beírta, épp csak azt nem vette észre, hogy kicsivel feljebb épp arról írt, hogy hát gondolkodik rajta, hogy az MA-t külföldön csinálja...
- hogy de a kreditek miatt nem lehet annyi tárgyat felvenni, amennyit akarunk, mert ha túllépés van, akkor fizetni kell (szintén ezen a blogon olvastam szerintem). Könyörgöm, kredit-rendszer már korábban is volt, a tárgyak felvétele korábban is kreditért ment, és korábban, is adott mennyiségű kredited volt - ha túllépted, akkor fizettél (a pontos rendszert itt megint az iskola határozza meg saját portáján, az ELTEn kreditbe kerül minden tárgy felvétele, függetlenül hogy hányadszorra veszed fel, van ahol ha többedszerre veszed fel ugyanazt a tárgyat, az nem kerül plusz kreditbe, de pl. minden felvett de nem elvégzett kreditért fizetsz, ez megy a BMEn). Ismét nem egy újdonság. Amúgy egy nagyon szimpla jó tanács: ha valaki ennyire érdeklődő, hogy a kötelezők mellett ennyi pluszórára bejárna érdeklődésből, az az órák felvétele nélkül is be tud járni, és máris nem használta el az értékes kreditjeit.
És végül a két kedvencem erről a blogról:
- amikor a TTKn (ahol egyébként valós előnyei vannak a képzés kettéválasztásának) kötelező 3 közismereti (tehát nem szakmai, egyéb) tárgy és a rendszerváltás előtti ideológia képzés (tud.szoc-még én is hallottam hírét) közötti párhuzamokat ecsetelgette bőszen a szerző, ezzel támadva a rendszert, akkor azt hittem, dobok egy hátast. Alapból eget verő baromság, ráadásul annak, hogy most van három kötelező tárgy, a rendszer egészéhez semmi köze, ráadásul a régi rendszerben is el kellett végezni közismereti tárgyakat. OPsz. Ez már tényleg csak arról szól, hogy valamibe bele lehessen kötni.
- a csúnya gonosz EUs miniszterek bulizni ültek össze Bp-en, hogy megünnepeljék gonosz szerzeményük, a bolognai évfordulóját. Hogy érzékeljük, hogy ezek milyen gonoszak, itt ünnepelnek, miközben nekünk rossz.
Értem én, hogy kellett valami hívószöveg, hogy jöjjön a nép, de ne szórakozzunk már. Konferencia volt, amin összeültek a górék, hogy megbeszéljék az eddigi eredményeket és hova továbbot. A konferencia programja letölthető internetről. Szülinapi buli, persze. Szánalom.
Még akartam írni csak elfelejtettem a többit:P
Szóval az ilyenekre mondom azt, hogy komolytalan, és ezek csípik a csipámat, de nagyon.
Ba Jin 2010.03.20. 12:25:22
és most nem felejtettem el mit akarok még írni és nem az ellenvéleményed zavar hanem hogy te több hülyeséget beszélsz mint én tudnék kitalálni nekem úgy h inkább nem írom le
huncros 2010.03.21. 16:54:48
Tehát akkor nézzük az elejéről: ha jól értem (de nagyon remélem, hogy nem), akkor itt azt próbálod mentegetni, hogy a szervezők ünneplésnek hazudták a konferenciát, mert úgy jobban hangzott. Ne tedd, csak komolytalanná tennéd magad – elég éles különbség van a szülinapi zsúr és az elmúlt időszakot értékelő konferencia között, elég hülyén venné ki magát, ha nekem, a reálosnak kéne elmagyaráznom neked, mint humánosnak, hogy mi is a különbség a valamit megünnepelni és a valamit megbeszélni, megvitatni szavak között. Ez egy szánalmas és pitiáner ferdítés volt a szervezők részéről, melynek célja az volt, hogy hergelni lehessen vele a népet.
Aztán olyat írsz, hogy „nagyon sok Eu-s országban nem vezették be a Bolognai rendszert mert nem tartották jónak”.
Akkor egyet említenél nekem abból a csomó országból, légy oly kedves?
Csak okulásodul: a bolognai rendszert a világ 46 országában vezették be (nem számolva a Szent Széket, ahol 2003 óta van), köztük az összes EUs országban.
Már megint valótlanságokat irkáltok össze, az, hogy bizonyos dolgokról nem vagytok képben, az egy dolog, de hogy úgy irkáltok össze-vissza dolgokat, hogy arra nem veszítek a fáradtságot, hogy utánanézzetek, az már nagyon rossz kombináció
Utána írsz valamit, hogy a szakodnak nincs MA-ja, vagy mi, nem sikerült kihámozni, majd ha bölcsész létedre megfogalmazod érthetően, akkor tudok rá reagálni.
Következő: azt állítod, hogy a bolognai rendszer gyengítette a felvételi követelményeket, mert megszűntette az intézmények egyéni felvételi lehetőségét.
Ez ismét pontatlanság (immár a sokadik): az intézményenkénti felvételi nem a bolognai rendszer bevezetésével szűnt meg, hanem a már 1 évvel korábban bevezetett kétszintű központi érettségivel, ami két független dolog. A kétszintű központi érettségi megreformálásának én is a híve vagyok, de ez a bolognai rendszertől független. Megint keveritek a dolgokat.
A végén aztán már csak személyeskedés és hiszti.
A végén frappánsan lezárás (a frappáns végszók kellenek,ezt már korábban is tapasztaltam): én több baromságot hordok össze, mint amit ti kitalálni képesek vagytok.
Hát kérlek sorold.
Csak mert én eddig elég konkrétan rámutattam és felsoroltam, hogy hol és miben nem állták meg a helyüket az állításaitok: hogy itt itt és itt egyszerűen nem igaz, amit írtok, mert ez már előtte is így volt, vagy most sem így van, vagy szimplán logikailag nincs értelme a dolognak. És hát elég hosszú lett a lista.
Szóval konkrétumokat írj, többre mész velük, mint a frappáns végszavaiddal vagy durci-murcival.
Az a gond, hogy az itteni hozzászólásokból, bejegyzésekből világosan kiderül, hogy a hozzászólóknak mind a minimális háttértudásuk (fingjuk nincs, hogy miben is hozott változást a rendszer, hogy volt előtte, most hogy van pontosan, mi a változás, keverik a szezont a fazonnal, a kredit-rendszert, a 20 évvel ezelőtti állapotokat, a központi érettségi/felvételi rendszert a bolognaival, a féléves Erasmus cserediák programot a külföldi MA lehetőségével),mind a minimálisan elvárható konstruktív hozzáállásuk (az egy dolog, hogy nem tudják, de hogy utána se néznek...ellenben bármit készséggel összehordanak, amiről úgy gondolják, hogy akkor most ezzel jól megmondják a bolognai rendszernek – a tud.szocos értekezést azóta se sikerült teljesen kihevernem) hibádzik, ráadásul a józan paraszti ésszel is gondok vannak (az egyértelmű baromságok mellett olyanokon nem zavartatják amgukat, hogy egyazon hsz-ben állítanak valamit, majd cáfolják meg magukat).
Aztán amikor valaki szép sorban tételesen felsorolja, hogy hol, mi miért nem úgy van, akkor erre a válasz (a konstruktív hozzáállás jegyben) a hiszti és a durci.