Világnézetünk alapjai
2010.03.03. 17:14
A Kádár-rendszerben megszokott volt, hogy az oktatás minden szintjén kötelező volt az ideológiai képzés: minden egyetemnek és főiskolának volt Marxizmus Leninizmus Tanszéke, amely a "tudományos szocializmus" és hasonló kurzusokért volt felelős, a középiskolában pedig ott volt a "világnézetünk alapjai" című tantárgy. Ezeket általában a diktatúra és elnyomás jeleként szokás emlegetni, vagy annak érzékeltetésére, hogy ma milyen szabad világban élünk, merthogy ezek a kötelező agymosások hál'istennek eltűntek az oktatásból.
2006-tól azonban hőn szeretett politikusaink a Bolognai Rendszer mellett megajándékoztak minket néhány tantárggyal, melyek biztosítják, nehogy ideológiailag képzetlen BA-sok, BEng-esek és BSc-sek kerüljenek ki az egyetemekről. Egy ELTE TTK-s hallgatónak (aki mondjuk földtudományt, kémiát, fizikát, matematikát, biológiát vagy környezettudományt tanul), az alábbi tárgyakat kell elvégeznie, az ETR tanúsága szerint:
xf1n1a13 Az EU és Magyarország
xf1n1a14 Gazdasági és menedzsmenti ismeretek
xf1n1a15 Minőségbiztosítás, hatékonyság.
Ezek a tárgyak bevezetésüktől fogva általános közutálatnak örvendenek. Tapasztalatom szerint csak elvétve akadnak olyan vélemények, hogy "legalább tágítják a látókörünket", "nem leszünk szakbarbárok", "jobban tudunk majd elhelyezkedni"... Gyakoribb azonban az ösztönös viszolygás az értelmetlen, színvonaltalan, a tudományos képzésbe erőszakosan betolakodó tárgyaktól. A legtöbb hallgató egyébként érdeklődik más tudományterületek iránt, például természettudományos hallgatóként a társadalomtudományok iránt. Ezeken az órákon azonban véletlenül sem tudományról van szó (mondjuk gazdaságtanról, szociálpszichológiáról...), hanem primitív ideológiai bullshitet, vagy mindenféle szabványok és EU-szervezetek ismertetését kapja a hallgató -- kéretlenül.
Arról lehet vitatkozni, hogy a munkaerőpiacon értékes --e az efféle plusz "tudás". Valószínűleg olyan munkakörben lehet hasznos, mely egy kutatói szakot végző hallgatónak egyébként derogál -- és érthetően nem szereti senki, ha már az egyetem során arra emlékezteti az állam, hogy őt bizony nem arra szánja, hogy értelmiségiként vagy tudósként megváltsa a világot, hanem hogy értsen az iso akárhányas szabványokhoz, meg hogy tudja mi az az Európai Tanács/Bizottság/Parlament. Nem arról van szó, hogy túlságosan megterhelőek lennének ezek a tárgyak: legtöbbjüket, ha szükségem lenne rá, egy laza esti olvasgatás keretében megtanulnám. Itt az az igazán megalázó, hogy kötelezőek. Az egyetemek autonómiájáról, szabadságáról alkotott idealisztikus kép megsértése. Hogy a politika ellentmondást nem tűrően beleszólhat az oktatás tartalmába, még az egyetemek szintjén is.
Ha biológusként halálra szivatják a fizikai kémiával, vagy fizikusként a biológia és kémia előadással, azt szó nélkül lenyeli a legtöbb hallgató. Mert az szakmailag indokolható, az a természettudományhoz hozzá tartozik, az egyetemen belül döntöttek arról, hogy ezek a tárgyak szükségesek. De az Európai Unió, menedzsment és hatékonyság, az már illúzióromboló. A tudomány független az aktuális politikai helyzettől, az Európai Unió erőszakosan követel helyet magának a BSc képzés tantervében.
Szerző: bolognaciki
5 komment
Címkék: marketing politika eu szabadság rendszer ttk menedzsment autonómia bolognai bsc
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
MandarinX 2010.03.04. 17:53:08
A tanterv része még, hogy fel kell venni 2 db (pontosabban 4kredit) nem természettudományos kurzust is, ezekért viszont szívesen megveregetném az illetékes vállát. A hatalmas választékból olyan gyöngyszemeket lehet kihalászni, mint "Filozófia a beat- pop- és rockzenében", "Természettudomány és vallás" és még sorolhatnám. Na ezek hozzájárultak világnézetem alapjaihoz.